Jak zapobiec udarowi mózgu?

Category: Choroby 15

Udar mózgu to uszkodzenie komórek któregoś z ośrodków mózgu, które kierują układem ruchu, mowy lub czucia. Udarowi mózgu można zapobiec. Najważniejsza jest profilaktyka. Przede wszystkim należy obniżyć ciśnienie krwi, na co pozwoli zmiana diety i trochę więcej ruchu. Następnym krokiem jest zrzucenie nadwagi. W szczególności dotyczy to pań z obwodem w pasie powyżej 81 cm, a u panów więcej niż 101 cm. Następnie dobrze jest dbać o poziom cukru, gdyż cukrzyca uszkadza naczynia krwionośne. Warto również unikać i walczyć ze stresem. Stres podnosi ciśnienie tętnicze.

Do profilaktyki udaru mózgu należy zaliczyć rzucenie palenia i picie alkoholu z umiarem. Czynnikami ryzyka, na które nie mamy wpływu to płeć, wiek, geny, rasa czy pochodzenie etniczne. Przy profilaktyce udaru ,mózgu najważniejsze są czynniki, na które mamy wpływ, czyli wysokie ciśnienie krwi, cukrzyca, wysoki poziom cholesterolu, brak ruchu, stosowanie doustnych środków antykoncepcyjnych, otyłość, inne choroby układu krążenia czy używanie narkotyków. Aby zwiększyć szanse na uniknięcie udaru mózgu należy przestrzegać kilka zasad takich jak: poznanie i kontrola ciśnienia tętniczego, nie palenie lub rzucenie palenia, w razie potrzeby utrata masy ciała, zwiększenie aktywności fizycznej, leczenie problemów z krążeniem, kontrola poziomu cukru i cholesterolu we krwi, stosowanie diety ubogiej w sód i bogatej w potas. Zmniejszymy ryzyko udaru mózgu poprzez zmianę stylu życia(unikanie stresu, zdrowa dieta, zwiększenie aktywności fizycznej), zmianę diety, a przede wszystkim poprzez profilaktyczne badania wykonywane raz na pół roku. Warto zapamiętać jako przestrogę, że udar mózgu zajmuje trzecie miejsce wśród przyczyn zgonów i są głównym powodem niesprawności. W Polsce notuje się 60-70 tysięcy udarów, a wśród osób które go przeżyły większość zostają osobami niepełnosprawnymi. Do zapobieżenia chorobie według lekarza duże znaczenie ma ograniczenie spożycia soli i tłuszczu w codziennej diecie. Ryzyko udaru mózgu zmniejszymy także poprzez włączenie do codziennej diety takich produktów jak pomidory, orzechy włoskie, gorzką czekoladą. Na ryzyko udaru mózgu narażeni są osoby starsze, osoby palące, z nadwagą, preferujące siedzący tryb życia, z ciśnieniem tętniczym powyżej 140 na 90 lub z migotaniem przedsionków.

Udary dzielimy na niedokrwienne i krwotoczne, przy czym przy udarze niedokrwiennym rozróżniamy takie podtypy jak zatorowy, hemodynamiczny, zakrzepowy i udar lakunarny. Z kolei profilaktykę dzieli się na pierwotną oraz wtórną. Profilaktyka pierwotna obejmuje zapobieganie udarom wśród osób obciążonych czynnikami ryzyka. Tymczasem profilaktyka wtórna obejmuje osoby z przemijającymi atakami niedokrwienia mózgu (TIA) oraz osoby po przebytym zawale mózgu.

Należy pamiętać, że czynnikami zwiększającymi ryzyko udaru mózgu są otyłość, brak aktywności fizycznej, palenie papierosów, alkoholizm, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, hypercholesterolemia. Istotny jest fakt, ze jedynym sposobem uniknięcia udaru mózgu jest zapobieganie.